9 Δεκεμβρίου 2011

ΤΑ ΠΕΝΤΕ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΚΑΘΑ ΚΡΙΣΤΙ


Η Αγκάθα Κρίστι δεν είναι μόνο η βασίλισσα του αστυνομικού μυθιστορήματος. Είναι και μία από τους συγγραφείς με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο. Μας έχει χαρίσει δυο από τους πιο αγαπητούς ήρωες της αστυνομικής μυθοπλασίας, τον ιδιότροπο, Βέλγο ντεντέκτιβ Ηρακλής Πουαρό και την τυπική, κουτσομπόλα, Αγγλίδα γεροντοκόρη, μις Μαρπλ. Έκανα μια προσωπική επιλογή πέντε από τα πιο αγαπημένα έως και κλασσικά αστυνομικά μυθιστορήματα της Κρίστι και σας τα παρουσιάζω:

1. ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΑΚΡΟΫΝΤ
Είναι το πρώτο βιβλίο που καθιέρωσε τόσο τον Ηρακλή Πουαρό ως ήρωα όσο και την Αγκάθα Κρίστι ως συγγραφέα, παρότι είχαν προηγηθεί και άλλα μυθιστορήματα με πρωταγωνιστή τον Βέλγο ντέντεκτιβ. Ουσιαστικά η ιστορία εξιστορείται από τον γιατρό ενός χωριού της αγγλικής υπαίθρου, ενώ και ο Πουαρό κάνει πολύ αργά την εμφάνιση του στο βιβλίο. Η αυτοκτονία της κυρίας Φέραρς είναι το πρελούδιο της δολοφονίας του πιο πλούσιου άνδρα του χωριού, του Ρότζερ Ακρόυντ, ο οποίος ισχυριζόταν ότι ήξερε το λόγο της αυτοκτονίας της Φέραρς και τον οποίο αντιπαθούσε όλο το χωριό, με πρώτους και καλύτερους τους στενούς του συγγενείς. Ποιος σκότωσε τον Ρότζερ Ακρόυντ και πώς κατάφερε να διαφύγει απαρατήρητος από την έπαυλή του όταν στο σπίτι δεν έμενε μόνος του;  Το βιβλίο αυτό κατέρριψε πολλά συγγραφικά ταμπού και αποτέλεσε επανάσταση για το αστυνομικό μυθιστόρημα. Η λύση του μυστηρίου διχάζει, προβληματίζει, αλλά και ενθουσιάζει τον λάτρη των who done it ιστοριών.

2. ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΟΡΙΕΝΤ ΕΞΠΡΕΣ
Το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει και με τον τίτλο Φόνος στο εξπρές του Καλαί. Ο Ηρακλής Πουαρό επιβιβάζεται την τελευταία στιγμή στο υπερσύγχρονο για την εποχή του Όριεντ Εξπρές αναχωρώντας από την Κωνσταντινούπολη με προορισμό το Καλαί της Γαλλίας προκειμένου στη συνέχεια να μεταβεί στο Λονδίνο. Το βαγόνι όπου θα μείνει ο δαιμόνιος ντέντεκτιβ έχει συγκεντρώσει ανθρώπους από όλο τον κόσμο και από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Μεταξύ τους είναι και ένας Αμερικανός με διασυνδέσεις στο χώρο του υποκόσμου, ο Ράτσετ, ο οποίος ζητάει τη βοήθεια του Πουαρό, αλλά αυτός αρνείται. Σύντομα, ο Ράτσετ βρίσκεται νεκρός στην κουκέτα του, άγρια δολοφονημένος με δεκατρείς μαχαιριές. Και σα να μην έφτανε το άγριο έγκλημα, το τραίνο ακινητοποιείται από τα χιόνια κάπου στο μέσο της διαδρομής. Ποιος από τους επιβάτες διέπραξε αυτό το φρικτό έγκλημα και ποιο συμφέρον είχε; Αγωνία, μυστήριο και η απροσδόκτη λύση συνθέτουν μία από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι.

3. ΔΕΚΑ ΜΙΚΡΟΙ ΝΕΓΡΟΙ
Ούτε Πουαρό, ούτε μις Μαρπλ ούτε κάποιος άλλος από τους ντέντεκτιβ που επινόησε η Κρίστι. Απλά, οκτώ άνθρωποι, άγνωστοι μεταξύ τους, έλαβαν μια πρόσκληση από κάποιον κύριο Όουενς, επίσης άγνωστο σ’ αυτούς, ο οποίος τους καλούσε να περάσουν ένα σαββατοκύριακο στην έπαυλή του σε ένα μικρό νησάκι. Εκεί αντί του κυρίου Όουεν συναντούν τους δύο υπηρέτες που είχε προσλάβει, χωρίς όμως ούτε εκείνοι να γνωρίζουν την ταυτότητά του. Σε κάθε δωμάτιο υπάρχει το ποιηματάκι των δέκα μικρών νέγρων, οι οποίοι πέθαιναν ένας ένας. Την ώρα του δείπνου μια τρομακτική φωνή ακούγεται από το γραμμόφωνο του σπιτιού, η οποία κατηγορεί έναν έναν και τους δέκα κατοίκους του σπιτιού για κάποιο έγκλημα που έχουν διαπράξει και έμεινε ατιμώρητο. Σύντομα αρχίζουν οι θάνατοι, οι οποίοι – τι σύμπτωση! – ακολουθούν με ακρίβεια την πατέντα που περιγράφεται στο παιδικό τραγουδάκι! Ποιος θα μείνει ζωντανός μέχρι το τέλος και ποιος είναι ο δολοφόνος; Το βιβλίο έχει μεταφερθεί πολλές φορές στον κινηματογράφο σε πολλές παραλλαγές και αποτελεί κλασσικό για το είδος του. Για λόγους πολιτικής ορθότητας, ο τίτλος του έχει αλλάξει ως «And Then There Were None», δληαδή κάτι σαν «Στο τέλος δεν έμεινε κανείς».

4. ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΦΟΝΟ
Ο πρωτότυπος τίτλος του βιβλίου είναι «A Murder Is Announced», δηλαδή «Ένας φόνος ανακοινώνεται», και πράγματι αυτό ακριβώς συμβαίνει. Σε μια τοπική εφημερίδα της αγγλικής επαρχίας δημοσιεύεται μια πραγματικά πρωτότυπη αλλά και πολύ παράξενη αγγελία: «Αναγγέλλεται μια δολοφονία που θα λάβει χώρα την Παρασκευή, 29 Οκτωβρίου και ώρα 6.30´ μ.μ. στο "Λιτλ Πάντοκς". Καλούνται οι φίλοι. Ιδιαίτερες προσκλήσεις δε θα σταλούν». Φαντάζεστε την έκπληξη των ενοίκων του Λιτλ Πάντοκς, όταν διαβάζουν αυτήν την αγγελία, που στην αρχή μοιάζει με κακόγουστη φάρσα. Κάποιοι γείτονες, που νομίζουν ότι πρόκειται για κάποιο είδος παιχνιδιού, ανταποκρίνονται στο ραντεβού της πρόσκλησης. Πράγματι, στις 6.30 το απόγευμα τα φώτα του σπιτιού σβήνουν, ένας άγνωστος κρατώντας φανάρι που εκπέμπει εκτυφλωτικό φως εισβάλλει στο σπίτι και ακούγεται ένας πυροβολισμός, μόνο που το πρόσωπο που δολοφονείται είναι … ο εισβολέας! Η αστυνομία αρχίζει αμέσως τις έρευνες, όμως η άκρη του μυστηρίου θα βρεθεί μόνο χάρη στην παρέμβαση της μις Μαρπλ. Οι ανατροπές θα είναι διαδοχικές και η έκπληξη, όταν αποκαλυφθεί η ταυτότητα του δολοφόνου, μεγάλη.

5. ΠΕΝΤΕ ΜΙΚΡΑ ΓΟΥΡΟΥΝΑΚΙΑ
Το βιβλίο αποτελεί τον ύμνο του Ηρακλή Πουαρό. Δεκάεξι χρόνια μετά την καταδίκη μιας γυναίκας για τη δολοφονία του άντρα της, η κόρη της ζητάει από τον Πουαρό να ερευνήσει την υπόθεση ώστε να μάθει με σιγουριά και η ίδια αν η μητέρα της ήταν όντως η δολοφόνος του πατέρα της. Ο Πουαρό, που δεν είχε ασχοληθεί ποτέ ξανά με την υπόθεση, δέχεται την πρόκληση. Τα εμπλεκόμενα πρόσωπα είναι πέντε: η ερωμένη του δολοφονηθέντος, η μικρή αδερφή της συζύγου που καταδικάστηκε, η κουβερνάντα της μικρής, ο καλύτερος φίλος του νεκρού και ο αδερφός (του φίλου). Δεκαέξι χρόνια μετά, οι μνήμες ανακαλούνται, στοιχεία αλλοιώνονται και ο Ηρακλής Πουαρό καλείται να συνθέσει πέντε διαφορετικές οπτικές ενός εγκλήματος και με τα μικρά του γκρίζα εγκεφαλικά κύτταρα να ανακαλύψει την αλήθεια μετά από πολλά χρόνια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου