11 Φεβρουαρίου 2012

ΤΟ FACEBOOK ΑΝΕΒΑΖΕΙ Ή ΡΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΑΣ; ΤΙ ΛΕΝΕ 3 ΕΡΕΥΝΕΣ!


Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική επιστημονική εφημερίδα Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking υποστηρίζει ότι το Facebook επιφέρει ψυχική ανάταση στους χρήστες και παράλληλα μειώνει τα επίπεδα άγχους και στρες. Ιταλοί επιστήμονες μελέτησαν τις σωματικές αντιδράσεις τριάντα τακτικών χρηστών του Facebook, την ώρα που ήταν συνδεδεμένοι και πλοηγούνταν σε αυτό.
Παρατήρησαν κάποια κοινές αντιδράσεις, όπως τη διαστολή της κόρης των ματιών, τη ροή του αίματος και της αναπνοής τους, βάσει των οποίων κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το Facebook τους έκανε πιο υγιείς, χαρούμενους και τους κρατούσε σε πνευματική εγρήγορση. Σύμφωνα δε με έναν αυστραλό ψυχολόγο από τη Μελβούρνη, Simon Crisp, το Facebook μοιάζει με ένα μεγάλο πάρτι σε απευθείας σύνδεση. Όσο περισσότερο έχει αυτό το χαρακτήρα αλληλεπίδρασης, τόσο μεγαλώνει η αφοσίωση των ανθρώπων σε αυτό, αλλά και η απόλαυση που αισθάνονται οι άνθρωποι.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο δημοσιεύθηκε στην ίδια ηλεκτρονική εφημερίδα, Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking, μια έρευνα του πανεπιστημίου York του Καναδά, ως προς τη σχέση μεταξύ facebook και αυτοπεποίθησης. Οι συμμετέχοντες ήταν φοιτητές του πανεπιστημίου - 50 άντρες και 50 γυναίκες - οι οποίοι απάντησαν σε ερωτήσεις για το πώς συμπεριφέρονται στο facebook. Σύμφωνα με αυτήν την έρευνα, όσοι εκδηλώνουν την τάση να ελέγχουν συχνά τη σελίδα τους στο facebook εμφανίζουν συμπτώματα ναρκισσισμού, κάτι που για τους ερευνητές συνιστά "κυρίαρχο στοιχείο αίσθησης μεγάλης ιδέας για τον εαυτό τους, ανάγκη για θαυμασμό και μια υπερβολική αίσθηση της προσωπικής αξίας", με άλλα λόγια έχουν χαμηλότερη αυτοπεποίθηση. Στη δε σύγκριση μεταξύ αντρών και γυναικών, η έρευνα έδειξε ότι οι άντρες διαφημίζουν τον εαυτό τους βάσει των όσων γράφουν, ενώ οι γυναίκες επιλέγοντας προσεκτικά τις φωτογραφίες που ανεβάζουν.

Αντίθετα ωστόσο ήταν τα συμπεράσματα μιας άλλης έρευνας, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με την οποία η χρήση του facebook αυξάνει την αυτοπεποίθηση των μελών του. Η έρευνα διεξήχθη από τον Jeffrey Hancock του πανεπιστημίου Cornell της Βέας Υόρκης και τους συνεργάτες του, και σε αυτή μετείχαν εξήντα τρεις φοιτητές του πανεπιστημίου. Οι φοιτητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, εκ των οποίων τα μέλη της μίας ομάδας κάθονταν μπροστά σε κλειστούς υπολογιστές, ενώ τα μέλη της δεύτερης ομάδας έκατσαν σε ανοιχτούς υπολογιστές που έδειχναν την προσωπική τους σελίδα στο facebook. Σ' αυτούς τους τελευταίους δόθηκε η δυνατότητα να πλοηγηθούν στο προφίλ τους και τις συνδεόμενες σελίδες για τρία λεπτά. Στη συνέχεια όλοι οι συμμετέχοντες απάντησα σε ένα ερωτηματολόγιο που επεδίωκε να μετρήσει το βαθμό της αυτοπεποίθησής τους. 
Οι φοιτητές που πλοηγήθηκαν στο προφίλ τους στο facebook προέκυψε ότι εμφάνιζαν μεγαλύτερα επίπεδα αυτοπεποίθησης σε σχέση με εκείνους της άλλης ομάδας, οι οποίοι έκατσαν μπροστά σε κλειστούς υπολογιστές. Μεταξύ δε των φοιτητών που περιηγήθηκαν στο Facebook, τα μεγαλύτερα επίπεδα αυτοπεποίθησης τα είχαν όσοι πλοηγήθηκαν μόνο στο προσωπικό τους προφίλ και σε καμία άλλη σελίδα, όπως και όσοι κατά τη διάρκεια του πειράματος τροποποίησαν το προφίλ του έναντι όσων το άφησαν ως είχε. 
Σύμφωνα με τον δόκτορα Hancock, "σε αντίθεση με τον καθρέφτη που μας θυμίζει ποιοι πραγματικά είμαστε και που ενδεχομένως έχει αρνητική επίδραση στην αυτοπεποίθησή μας, αν δεν ταιριάζει με την ιδανική μας εικόνα, το Facebook μπορεί να δείξει μια θετική εικόνα του εαυτού μας". Επιλέγουμε τις φωτογραφίες που θα ανεβάσουμε, τις πληροφορίες που θα δώσουμε για τον εαυτό μας, το πώς θα αυτοσυστηθούμε, αναδεικνύοντας με άλλα λόγια προβάλλουμε την ιδανική πλευρά της προσωπικότητας μας. 
Χμμ... μήπως τελικά τα συμπεράσματα δεν είναι και τόσο αντιφατικά με την έρευνα του πανεπιστημίου του York, αλλά είναι απλά τελείως διαφορετικός ο τρόπος ερμηνείας των συμπερασμάτων στα δύο πειράματα; Άλλωστε, ορισμένες φορές τα όρια μεταξύ ναρκισσισμού και αυτοπεποίθησης μπορεί να είναι και δυσδιάκριτα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου